Niemcy to najbogatsza gospodarka w Unii Europejskiej, a jej rynek e-commerce systematycznie staje się coraz bardziej atrakcyjny dla zagranicznych „detalistów” Jakie informacje mogą być szczególnie pomocne dla organizacji zainteresowanych wejściem na ten rynek?
NIEMCY – silna gospodarka i wysoka zdolność Nabywcza
W oparciu o analizę Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska), można łatwo wywnioskować, że istnieją dwa główne powody, dla których polscy przedsiębiorcy tak bardzo cenią sobie niemiecki rynek. Są to: dotarcie do nowych klientów oraz potrzeba zwiększenia skali działania.
Rynek niemiecki charakteryzuje stabilny i systematyczny wzrost, który najłatwiej można zaobserwować, gdy rzucimy okiem na PKB – w 2020 roku wynosiło ono 329 milionów Euro.
E-SPRZEDAż w Niemczech
W Niemieckim handlu detalicznym prawie połowę wzrostu sprzedaży stanowi właśnie handel internetowy. Jest to powiązane z bardzo wysokim wskaźnikiem komputeryzacji społeczeństwa niemieckiego – ponad 93% niemców ma dostęp do internetu, podczas gdy europejska średnia wynosi 81%.
Jak wielu z niemieckich użytkowników internetu dokonuje zakupów on-line…? Aż 92%! Gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ludności tego kraju wynoszącą ponad 83 miliony mieszkańców, to końcowe wyliczenia naprawdę robią wrażenie. W Polsce liczba użytkowników internetu, którzy w przeciągu ostatnich 12 miesięcy zrobili zakupy on-line, wynosi niecałe 80%.
Kto i w jaki sposób kupuje w niemczech?
Najliczniejszą grupę społeczną według badań z 2020 roku stanowią osoby w wieku 20-39 lat. Jest to prawie połowa (44,6%) wszystkich kupujących.
W zakupach on-line minimalną większość stanowią kobiety – przewaga wynosi 53 do 47 procent.
Największymi graczami na rynku tego kraju dominują takie platformy jak Amazon, Zalando, Otto oraz Media Markt. Przestrzeń rynkowa wydaje się nie mieć granic i zawsze znaleźć miejsce dla nowych graczy oraz ich oferty.
Z tego powodu wiele polskich agencji marketingowych specjalizuje się we wprowadzaniu polskich przedsiębiorstwa na rynek naszego zachodniego sąsiada. Zdaniem ekspertów z Lemon-Media, kluczowe w tym procesie jest doświadczenie oraz znajomość języka.
„WYBIERZ FORmĘ DOSTAWY I PŁATNOŚĆ”
W tym aspekcie kluczową rolę odgrywają usługi Deutche Post DHL. Narodowy wykonawca usług pocztowych cieszy się bardzo wysokim zaufaniem i udziałami w rynku w wysokości aż 77 procent.
Najpopularniejszą formą płatności jest ta „za pobraniem” – niemiecki klient lubi mieć pewność co do wybranego produktu. Częstym wyborem jest także:
- PayPal
- Sofort
- Klarna
- Polecenie zapłaty
- Karta kredytowa
Język jako droga do ZAUFANIa KLIENTÓW:
Dla klienta niemieckiego absolutnie niezbywalna jest obsługa w jego języku. To właśnie wokół takich szczegółów jak niemiecki numer telefonu kontaktowego oraz pełnej znajomości języka przez call-center buduje się wiarygodność organizacji.