Czym jest higiena snu i jak wpływa na jakość wypoczynku

[REKLAMA]

Sen jest bardzo ważnym elementem życia każdego człowieka, ponieważ to właśnie podczas tego kilkugodzinnego procesu organizm się regeneruje i przygotowuje na nowy dzień, w którym mogą go spotkać pewnie trudności. Ciało i umysł potrzebują takiego długiego relaksu w postaci około ośmiogodzinnego snu, aby całkowicie dobrze funkcjonować, ale jak zapewnić sobie zdrowy sen? Czym jest higiena snu i jaki ma wpływ na jakość odpoczywania? Na te pytania uzyskasz odpowiedź poniżej!

Czym jest higiena snu?

Higiena snu odnosi się do różnych praktyk i nawyków związanych z zapewnieniem odpowiedniej jakości i ilości snu, co jest niezbędne dla zdrowia fizycznego, emocjonalnego i psychicznego. Obejmuje ona różne czynniki, o których przeczytasz więcej poniżej:

  • regularny harmonogram snu– staraj się chodzić spać i budzić się o regularnych porach, zwłaszcza w weekendy, kiedy masz możliwość spania nieco dłużej niż w tygodniu. Harmonogram snu pomaga ustabilizować wewnętrzny zegar biologiczny człowieka i sprawia, że organizm sam będzie wiedział, kiedy należy iść spać.
  • komfortowe warunki podczas snu– upewnij się, że miejsce, w którym śpisz, jest odpowiednio przystosowane do snu, tzn. jest ciche, zaciemnione, odpowiednio wentylowane, a w sypialni panuje odpowiednia temperatura powietrza. Również bardzo ważnym czynnikiem, który może mieć spory wpływ na jakość wypoczynku, jest łóżko. Powinno się ono składać z wygodnego i dopasowanego do danej osoby materaca. My szczególnie polecamy Hilding Dance, który jest produktem hybrydowym, co oznacza, że w swoim wnętrzu ma zarówno różne pianki, jak i sprężyny. Takie połączenie sprawia, że całość jest bardzo wygodna i dostosowuje się do różnych wymagań. Bardzo ważna w łóżku jest również poduszka, a my chcemy polecić Visco Balance, która charakteryzuje się ergonomicznym kształtem. Zapewnia optymalne wsparcie głowy, karku oraz szyi podczas snu, co sprawia, że rano te części ciała nie bolą! Wykonana jest z pianki termoelastycznej, która dopasowuje się do budowy ciała za pomocą jego ciepła, a to sprawia, że owa poduszka jest bardzo uniwersalna.
  • rutyna przed snem– dobrym pomysłem jest również wprowadzenie relaksującej rutyny przed snem, która pomoże nam się wyciszyć i przygotować do snu. Może to być czytanie, słuchanie muzyki, medytacja czy krótkie SPA w łazience w postaci aromatycznej kąpieli, czy prysznica.
  • unikaj stymulatorów!– pamiętaj, że picie kawy, energetyka czy herbaty nawet kilka godzin przed snem nie jest zbyt dobrym pomysłem, ponieważ może to tylko zaburzyć Twój sen. Unikaj również ciężkich potraw, które sprawią, że Twoje jelita będą w nocy pracować, zamiast odpoczywać. Pamiętaj o tym, że co najmniej pół godziny przed snem nie powinieneś używać żadnych urządzeń, z których ekranów emituje się niebieskie światło!
  • aktywność fizyczna– sport w życiu jest bardzo ważny, ponieważ pomaga utrzymać odpowiednią wagę, oczyścić umysł czy pomóc w poprawie jakości snu. Przed położeniem się spać warto wykonać lekkie ćwiczenia rozciągające lub wyciszające, np. jogę. Powinniśmy raczej unikać ciężkich treningów bezpośrednio przed snem, bo może to zbyt mocno pobudzić nasz organizm i sprawić, że będziemy mieć trudności z zaśnięciem.

Jak widzisz, higiena snu jest bardzo ważnym aspektem życia każdego człowieka. To od niej w dużej mierze zależy jakość i długość naszego odpoczynku. Pamiętaj, aby nie spożywać wieczorem ciężkich posiłków, nie uprawiać sportu bezpośrednio przed snem oraz zrelaksować się. Te elementy są bardzo ważne w higienie snu, więc warto o nie zadbać!

Artykuł powstał we współpracy z Hilding.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *