L-arginina – kiedy konieczna jest jej suplementacja?

Istnieje wiele substancji niezbędnych organizmowi, które powinny być przez niego wytwarzane w odpowiednich ilościach. Czasami jednak nawet przyjmowane w pożywieniu nie gwarantują nam pokrycia dziennego zapotrzebowania na określone składniki. Tak może być także w przypadku l-argininy.

Działanie l-argininy

Aminokwas kryjący się pod tą nazwą to szczególnie cenny składnik dla naszego serca i naczyń krwionośnych – wspiera bowiem ich codzienną pracę. Aktywnie uczestniczy w syntezie tlenku azotu, odpowiedzialnego za obniżanie ciśnienia tętniczego, zmniejszanie krzepliwości krwi oraz podnoszenie ogólnej wydolności organizmu poprzez zmniejszenie kosztu energetycznego wysiłku. L arginina bierze także udział w cyklu mocznikowym, bezpośrednio przyczyniając się do usuwania toksycznego amoniaku z organizmu. Wykazuje ponadto wpływ na odpowiedź immunologiczną na takie czynniki jak bakterie, wirusy czy komórki nowotworowe. To jednak jeszcze nie wszystko! Ten cenny aminokwas o wyjątkowo wszechstronnym działaniu na ludzki organizm bierze także udział w procesie powstawania i dojrzewania plemników, a następnie wspiera rozwój zarodka płodu. W rzeczywistości funkcji l-argininy jest jeszcze więcej, a potrzeba jej przyjmowania może wynikać zarówno z konieczności, jak i chęci poprawienia określonych funkcji naszego organizmu.

L arginina – dla kogo?

W ostatnim czasie aminokwas cieszy się szczególną popularnością zwłaszcza wśród sportowców – wszystko ze względu na jej korzystny wpływ na kondycję i wydolność organizmu w czasie wysiłku. Nie oznacza to jednak, że l arginina jest suplementem, po który mogą sięgać tylko osoby bardzo aktywne fizycznie. Farmaceuci polecają ten składnik wszystkim, którzy borykają się z dolegliwościami serca i układu krwionośnego, bowiem wiele z nich może mieć bezpośredni związek właśnie z niedoborem tlenku azotu. W tym przypadku suplementacja musi jednak odbywać się pod kontrolą lekarza. Choć nie wszyscy o tym wiedzą, nadmiar l-argininy w organizmie może wręcz obniżyć wydajność serca i zwiększyć ryzyko zawału! Z tego powodu nie zaleca się samodzielnego podejmowania decyzji o przyjmowaniu suplementu w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących stanu zdrowia. Najbezpieczniej wprowadzać ją przy pomocy odpowiednio dobranej diety. L arginina obecna jest zwłaszcza w mięsie, mleku, jajach i rybach – dlatego jej suplementację można polecić także osobom na diecie wegańskiej. Dodatkowo znajdziemy ją także w kaszy, soczewicy, płatkach owsianych i orzechach (włoskich, laskowych, ziemnych czy w migdałach).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *