Dieta antysmogowa – jak chronić się przed smogiem?

Spread the love

W internecie znaleźć można diety na wszelkie dolegliwości. Ostatnio popularność zyskuje tzw. dieta antysmogowa. Czy sposób odżywiania rzeczywiście może wiązać się z tym, czym oddychamy?

Dieta w walce ze smogiem

Dobrze zbilansowana dieta wzmacnia odporność i wspomaga organizm w walce z konsekwencjami zanieczyszczonego powietrza. Ponieważ serce jest szczególnie narażone na negatywne skutki smogu, powinniśmy spożywać produkty wspomagające jego pracę. Niektóre mikroelementy znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych oraz sercowo-naczyniowych. Oddychanie powietrzem pełnym szkodliwych substancji zwiększa ilość wolnych rodników i powoduje stres oksydacyjny. Zniwelować jego skutki mogą produkty zawierające dużą ilość antyoksydantów. Sama dieta nie jest w stanie wyeliminować skutków smogu ani całkowicie im zapobiegać, może jednak wspierać nasze zdrowie i wspierać organizm w regeneracji.   

Stres oksydacyjny

W zdrowym organizmie panuje równowaga pomiędzy utleniaczami i przeciwutleniaczami. Zanieczyszczenie powietrza powoduje nadmiar tych pierwszych. Posiadają one niesparowany elektron i dążą do tego, aby odebrać go innym komórkom. Prowadzi to do ich uszkodzenia i uniemożliwia im poprawne funkcjonowanie, przez co organizm szybciej się starzeje i zwiększa się ryzyko różnego rodzaju chorób.

Destrukcyjnemu działaniu wolnych rodników zapobiegają antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze. Posiadają one wolny elektron, który oddają wolnym rodnikom i w ten sposób unieszkodliwiają je. Jednymi z najsilniejszy antyoksydantów są witaminy C i E. Tą pierwszą w dużych ilościach znajdziemy w papryce, brukselce, pietruszce, kalarepie i cytrusach. Z owoców warto włączyć też do swojego jadłospisu jagody, maliny, jeżyny, borówki i w miarę możliwości aronię, która wydłuża działanie witaminy C oraz dostarcza do organizmu duże ilości witaminy P i rutyny.  W przypadku witaminy E dobrze postawić na szpinak, dobrej jakości oliwę z oliwek (tłoczoną na zimno) oraz awokado.

Kwasy omega-3

Jednym z podstawowych produktów, które należy uwzględnić w swojej diecie, są kwasy omega-3. Pełnią one dwie zasadnicze role w organizmie: niwelują skutki stresu oksydacyjnego oraz wspierają pracę serca. Znacząco poprawiają kondycję tego organu i zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Najbogatsze źródła kwasów omega-3 to olej rzepakowy, sojowy, ryby i oliwa z oliwek. Można też rozważyć suplementację, jednak niektóre badania sugerują, że ten rodzaj kwasów przyjmowany w postaci sztucznych suplementów może zwiększać ryzyko raka prostaty.

Witaminy z grupy B, C, D i E 

Witaminy E i C to najważniejsze antyoksydanty u ludzi. Są rozpuszczalne w tłuszczach i wodzie oraz doskonale niwelują skutki stresu oksydacyjnego. Znajdziemy je w wielu produktach spożywczych, ale najważniejsze z nich, to:

  • dla wit. C: cytrusy, jagody, borówki, jeżyny, kapusta, cebula, brukselka, kalafior, szpinak, papryka, dzika róża,
  • dla wit. E: awokado, szpinak, migdały, orzechy, pestki dyni i słonecznika oraz oleje roślinne.

Witaminy z grupy B (B1, B2, B3 i B6) mają bardzo dobry wpływ na serce i układ krwionośny, dzięki czemu ograniczają negatywny wpływ pyłów zawieszonych PM2.5 na organizm. Znajdziemy je w nabiale (mleko, ser, jajka), owocach (śliwki, jabłka, agrest, banany), warzywach (szpinak, kukurydza, kalafior, pomidory), orzechach (arachidowe, laskowe, włoskie, migdały), strączkach (fasola, groch), drożdżach, kaszy gryczanej i wszelkiego rodzaju otrębach i ziarnach zbóż.

Najciężej jest w przypadku witaminy D. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a jej niedobór może prowadzić do osteoporozy, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy i raka. Witamina ta syntezowana jest przez nasz organizm pod wpływem promieniowania słonecznego, jednak ze względu na duże stężenie zanieczyszczeń w powietrzu, ilość docierającego do nas światła jest ograniczona. Z tego powodu konieczne jest spożywanie ryb, nabiału, pieczarek lub regularna suplementacja.

Inne metody ochrony przed smogiem 

Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna mają ogromny wpływ na nasz organizm. Jednak sama dieta w walce ze smogiem nie wystarczy. Rzeczywiście potrafi ona znacznie zwiększyć naszą odporność na negatywne oddziaływanie toksyn, jednak najważniejsze jest, aby ograniczać kontakt ze szkodliwymi związkami.

W tym celu najlepiej sprawdzi się domowy oczyszczacz powietrza. Niektóre modele, takie jak Sharp KC-G40EUW pełnią jednocześnie rolę nawilżacza i jonizatora, dzięki czemu powietrze w domu jest nie tylko czyste, ale posiada odpowiednią wilgotność i równowagę kationowo-anionową. Każdy z tych czynników ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Pyły zawieszone PM10 i PM2.5, które są główną przyczyną chorób serca, usuwane są w 99,97% przez filtr HEPA klasy H13.

Tylko połączenie pracy oczyszczacza powietrza, zbilansowanej diety i odpowiedniej dawki ruchu może zapewnić nam ochronę przed nieprzyjemnymi skutkami zanieczyszczonego powietrza.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *